09.07.2018

Modernizacja przyjazna dla środowiska

Remontowany odcinek międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, przebiega przez istotne dla środowiska tereny województw mazowieckiego i podlaskiego, w tym przez Nadbużański Park Krajobrazowy. Między innymi dlatego projektanci i wykonawcy przebudowy zadbali o to, aby pozytywne efekty modernizacji odczuły także zwierzęta.

Aby zapewnić odpowiednie warunki bytowania zwierząt, na remontowanych odcinkach Rail Baltiki budowane są specjalne przejścia dla zwierząt. W zależności od przeznaczenia zostały one podzielone na kilka kategorii. Na odcinkach podmokłych, w których linia kolejowa krzyżuje się z rzekami Bojewka, Nowa Treblinka i Bugiem, powstają przejścia dla płazów i gadów. Właśnie tutaj na licznych torfowiskach i mokradłach zamieszkuje m.in. rzadki gatunek gniewosza plamistego (węża) czy żółwia błotnego.

Przejścia dla płazów i gadów to rodzaje betonowych przepustów w nasypach kolejowych, o wysokości nie wyższej niż 1 metr. Na etapie projektowania przebudowy specjaliści oceniający tzw. oddziaływanie inwestycji na środowisko wskazują obszary, w których konieczna jest budowa przejść. Zwykle lokalizowane są co kilkaset metrów. Aby chronić zwierzęta i naprowadzić je na przejście, wzdłuż całej linii kolejowej po obydwu jej stronach powstają kilkunastocentymetrowe płotki.

Niewielkie tunele dla gadów i płazów to nie jedyne udogodnienia dla zwierząt. Powstają tu także większe przejścia oraz przepusty, którymi na drugą stronę torowiska mogą się bezpiecznie dostać także większe ssaki.

Dzięki przejściom zwierzęta będą mogły swobodnie migrować dzięki czemu nie dochodzi do izolacji populacji, która mogłaby zagrozić chronionym gatunkom.

W Nadbużańskim Parku Krajobrazowym występuje prawie 500 gatunków ssaków, płazów, gadów, ptaków i pająków. Najliczniejszą grupą są ptaki i pająki, z których wiele wpisanych jest na listę zwierząt zagrożonych wyginięciem. Rezerwat jest jednym z największych parków krajobrazowych w naszym kraju.

Zakończenie drugiego etapu w przyszłym roku

Remont odcinka linii kolejowej E75 pomiędzy Warszawą i Białymstokiem trwa od 2013 roku i został podzielony na trzy etapy. Pierwszy, łączący Warszawę z Tłuszczem, zakończono dwa lata temu. Obecnie trwają zaawansowane prace na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew, a po zakończeniu prac w przyszłym roku remont obejmie odcinek Czyżew – Białystok. Łącznie zmodernizowanych zostanie ponad 170 kilometrów linii kolejowych.

 

 

Galeria

udostępnij drukuj